Het belang van tijd voor jezelf als moeder

We kennen waarschijnlijk allemaal de noodprocedure in het vliegtuig: zorg eerst dat jezelf een zuurstofmasker om hebt voordat je jouw kinderen of anderen helpt. Als je zelf namelijk niet voldoende zuurstof krijgt, kun je anderen ook niet helpen. Een helder principe maar pas je het in je dagelijks leven ook (genoeg) toe?

Het is vaak overweldigend wat er allemaal bij komt kijken als je net moeder bent geworden. Je bent misschien nog moe van de bevalling en krijgt gelijk te maken met gebroken nachten. Daarnaast ben je veel bezig met de zorg voor je kindje maar ook het huishouden, je partner, familie, vrienden en (op termijn) je werk, vergen de nodige aandacht. Tijd voor jezelf schiet er al snel bij in. Dit kan je op den duur zowel lichamelijk als geestelijk opbreken.

Plaatje blog

Het kan heel leuk zijn en ook voldoening geven om het gevoel te hebben een goede moeder, leuke vriendin/vrouw en gezellige, hard werkende collega te zijn. Het continu bezig zijn met het zo goed mogelijk invullen van deze verschillende rollen kan je echter ook zwaar vallen. Het is dan goed wanneer je jezelf een moment van rust gunt. Tijd om te reflecteren, na te gaan waar jij gelukkig van wordt of gewoon een moment waarin je jouw gedachten de vrije loop kunt laten.

Veel moeders vinden het lastig om tijd voor zichzelf vrij te maken. Ze ervaren het als een soort van falen of voelen zich egoïstisch. Voordat je moeder werd was het heel normaal om tijd voor jezelf te hebben. Het verschil is dat je het niet hoefde in te plannen maar dat het er gewoon was. Dit betekent niet dat je nu de behoefte niet mag voelen. De behoefte mag je niet alleen voelen, maar ook uitvoeren! Probeer het dus een keer uit. Je hoeft niet gelijk een heel weekend in een hutje op de hei te gaan zitten. Je kunt beginnen met een uurtje, desnoods in je eigen huis als je kind(eren) slapen. Zet een kop thee/koffie of neem iets anders dat je lekker vindt en ga rustig zitten om ervan te genieten. Ga uitgebreid in bad of onder de douche. Lees een boek of de krant. Kijk je favoriete programma op de televisie.

Wees in ieder geval bewust van het moment dat je voor jezelf hebt gecreëerd, geniet en ervaar hoe je na ‘jouw uurtje’ anders tegen dingen aankijkt. Je zult waarschijnlijk merken dat de positieve effecten groot zijn en de verwachtte negatieve effecten (gevoel van falen, in de steek laten van je familie, egoïsme) minimaal zijn of helemaal uitblijven. Met deze ervaring wordt het makkelijker af en toe een time out te nemen en te beseffen wie jij ook alweer bent. In mijn ogen maakt het je tot een leukere vrouw en daardoor een betere moeder, partner, vriendin etc.

Neem jij als moeder weleens wat tijd voor jezelf en hoe vul jij deze ‘me-time’ het liefste in? We horen het graag!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *