Druk, druk, druk!

Je kent het vast wel: je voelt je opgejaagd, hebt constant haast en dat terwijl het lijstje in je hoofd maar niet korter wordt. Je bent druk, druk, druk. Ik zie het mezelf regelmatig schrijven in een bericht naar een vriendin, zus moeder of andere geliefde. Terwijl, wanneer je erover nadenkt, druk zijn een relatief begrip is. Voor sommige zijn twee verschillende activiteiten op een dag al veel, voor een ander wordt het pas lastig wanneer diegene meer dan 10 dingen te doen heeft. Het belangrijkste is hoe jij zelf het druk zijn ervaart en hoe jij ertegen aan kijkt. Als het lukt om hier van een afstandje naar te kijken (ja, ook als je het druk hebt ;-)) dan volgt vervolgens vanzelf zicht op een manier hoe je jouw opgejaagde gevoel kan transformeren naar een prettige actie modus. Hieronder een aantal tips om je op weg te helpen:

1.Doe af en toe iets alleen.

Je zult merken hoe snel je tot rust komt als je niet met anderen bezig bent.

2. Voel en benoem het. I.p.v. tegen die vriendin die graag met je wil afspreken weer het bekende riedeltje af te draaien, kan je bij jezelf nagaan wat op dit moment de werkelijke reden is dat je geen tijd hebt voor die kop koffie samen. Is het omdat je simpelweg een (te) volle agenda hebt, of wil je je spaarzame vrije tijd misschien liever aan iets anders besteden? Voel en benoem het naar jezelf en vervolgens naar de ander en je zult zien dat er vanzelf meer verbinding ontstaat, ook als je mensen moet teleurstellen.

3. Zoek uit waardoor of waarvan je snel tot rust komt en zoek dat op als je voelt dat je wel een rustpunt kunt gebruiken.

duinen en zon Ik kom zelf bijvoorbeeld erg snel tot rust in de natuur. Dat is ook de reden dat ik dichtbij de natuur ben gaan wonen. Wanneer het me even teveel wordt ga ik net wat langer met mijn hondenvrienden de duinen in om letterlijk even op adem te komen. Op een duintop 2 minuten bewust in en uitademen helpt al om mijn lijf tot rust te brengen. Het signaal wat ik daarmee aan mijn lijf af geef is dat er geen reden is om (lichamelijk) in de stress te schieten als ik geestelijk veel te doen heb.

Zie voor een uitleg en oefening: http://www.psycho-consult.nl/buikademhaling.html

4. Maak een reëel to do lijstje. Ken je dat? Om je hoofd leeg te maken maak je aan het begin van je (werk)dag een prachtige to do lijst om halverwege de dag erachter te komen dat het schier onmogelijk is om alle punten überhaupt te raken. Je kan nu twee dingen doen. Accepteer dat je dagelijkse lijst een weeklijst is geworden, of maak een reële to do lijst (dus met 3-4 punten afhankelijk van de grootte van de to do’s) en prioriteer deze. Prioriteren kan je op 2 verschillende manieren aanpakken. Logisch: ga van klein naar groot of moeilijk naar makkelijk, wat er dan ook het beste bij je past. Intuïtief: kijk rustig naar je lijstje en voel wat je aandacht trekt. Grote kans dat als je op deze manier één punt kiest om te doen, je deze snel(ler) af hebt, simpelweg omdat je op dat moment dat het liefste doet. Kijk voor tips ook eens in het boek over Tijdsurfen van Paul van Loon.

5. Houd een grote (voorjaars)schoonmaak. Het is er immers de tijd van het jaar voor! Als je het erg druk hebt in je hoofd kan het erg opluchten om een paar uur uit te trekken voor een grote schoonmaak of opruim beurt. Het ordenen, opruimen en/of schoonmaken ordent tegelijk ook je gedachten en eventuele zorgen. Zeker tijdens het schoonmaken heb je alle tijd, omdat het een simpele handeling is, om ondertussen je gedachten één voor één voorbij te laten komen en de aandacht te geven die het nodig heeft. Tijdens het opruimen moet je je gedachten er iets meer bijhouden, anders gooi je straks per ongeluk je lievelingstrui in de kledingbak. Maar je zult merken dat ook na een opruim sessie je hoofd leger aanvoelt. Een fijne manier om mindful bezig te zijn dus.

Last but not least. Mediteren kan als geen ander hulpmiddel je helpen om je hoofd even leeg te maken. Niet iedereen doet dit echter even makkelijk, myself incluis. Daarom is punt 5 ook een goed alternatief hiervoor.

Ik ben reuze benieuwd naar de tips die jij voor ons hebt! Laat een bericht achter op onze website of zet ze in een reactie op ons Facebook bericht!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *